zaterdag 10 juli 2010

Eerste indrukken: Samsung Galaxy S (GT-I9000)

Ik ben de Samsung Galaxy S ondertussen al 3 dagen aan het gebruiken. Genoeg voor een eerste indruk neer te schrijven. Toen ik het toestel voor de eerste keer vast nam, was het even slikken. Het gevoel van een stuk plastiek in je handen te hebben viel bij de eerste aanraking toch een beetje tegen. Pas op, het voelde zeer stevig aan, en heb op dit moment nog geen kraakjes waargenomen. Na enkele dagen in gebruik let je gewoon niet meer op het feit dat je een stuk plastiek in je handen heb mede dankzij door het prachtige scherm dat telkens tevoorschijn komt van het moment dat je de unlockknop induwt. Naast 1 fysieke toets onder het scherm heb je ook 2 touch-knoppen die oplichten als je ze gebruikt. Eén terug-toets en een optie-toets. Aan de zijkant de volume toetsen en unlockknop. Aan de bovenzijde vind je de mircro-USB poort en de 3,5mm jack.

Bij het opstarten van het toestel viel het scherm onmiddellijk op. Wat een prachtig “Super Amoled” scherm, waar het zwart echt zwart is en de kleuren bijna uit je scherm springen! De gevoeligheid van het capactive touchscreen is zeer goed.

Aan de achterkant van het toestel staat natuurlijk Samsung, maar ook with Google. Dit wil zeggen dit toestel Android als besturingssysteem heeft met versie 2.1. Binnenkort zou Samsung de Galaxy S ook gaan voorzien van 2.2 (Froyo)

Bij het opstarten dacht ik dat er een wizzard zou opstarten die voor mij alles zou instellen: email, internet en mms maar blijkbaar deed hij dat niet (zie ook mijn unboxing- en first start up video). Nu geen probleem want ik kende de instellingen toch vanbuiten. Zo moeilijk kon dat toch niet zijn? Eerst mijn Wi-Fi instellen – geen probleem, dan mijn Twitter en Facebook koppelen aan de Samsung – probleem! Het toestel heeft wel 5 keer gezegd: Mislukt, gelieve later opnieuw te proberen. Enkele uren en pogingen later lukte het gelukkig wel. Ondertussen maar begonnen aan de APN instellingen van Proximus. Dat ging vrij simpel en werkte direct tot dat ik MMS moest instellen – opnieuw probleem! Drie dagen heb ik er over gedaan om het werkende te krijgen! Alle verschillende mogelijkheden uitgeprobeerd maar die MMS wou maar niet werken. Een gouden raad, nadat je alles ingevoerd hebt, herstart het toestel dan gewoon even…

Als hevige iPhone gebruiker had ik mijn twijfels als een Android toestel een meerwaarde kon bieden in mijn dagelijks gebruik van de mobiele telefoon. Zeker nadat ik een HTC Desire voor enkele weken gebruikt hebt. De HTC heb ik verkocht omdat ik teleurgesteld was in het toestel. Het toestel liep niet vlot genoeg, kleine ergenissen die ik met de iPhone niet heb. Ik heb toen even met de Galaxy S van een kameraad mogen spelen en wat een verschil met HTC’s Desire! Na een tijdje ben ik er achter gekomen dat de Sense interface van HTC de boosdoener is. Samsung heeft zijn eigen interface maar dat is niet zo ingrijpend als dat van HTC, dit merk je ook als je de Desire met de Nexus One en de Galaxy S vergelijkt. Een mooi voorbeeld is de gallerij waar je foto’s en video’s kan raadplegen. Bij de Desire vond ik dat traag en in vergelijking met de Samsung Galaxy S of de Nexus One en zeker niet zo eye-candy. Meerdere foto’s versturen vanuit de gallerij was niet mogelijk met de Desire maar wel met de Galaxy S en de Nexus One, wiens gallerij identiek is.

Zo dit zijn mijn eerste indrukken! Opmerkingen of vragen?

4 opmerkingen:

  1. Hoi, sinds gisteren bezit ik ook een Galaxy en de 1e indrukkenzijn inderdaad geweldig. Maar met welke app kan ik het beste mijn twitter (en eventueel facebook) koppelen?
    Of moet ik daarvoor 'gewoon' de webpagina laden?
    Hoor het graag van je....bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inmiddels wat gevonden (en meer dan dat ;-)

    Dacht het je toch maar even te laten weten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb ook een galaxy s sinds 3 dagen maar ik heb problemen met opstarten, als hij aangaat knippert hij met het beeld als je het wachtwoord invoert en hij geeft in het begin dan 5 seconden allen het achtergrond en niet de wigets aan, is dat normaal.
    Hij heeft ook problem als je met het menu uitzoomt en alle pagina´s van het menu/startscherm laat zien, dan zie het in een soort 100 oude film, foto voor foto, heeft iemand hier ervaring mee (of niet, reageer dan ook) ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Unknown: dat had ik ook met tele2, je moet het handmatig instellen. ik had het met tele 2, het kost ongeveer 5-10 minuten, kijk voor de stappen op vodafone

    BeantwoordenVerwijderen